Tuesday 26 February 2013

indahnya



Uwais al-qarni bukan seorang sahabat Nabi Muhammad S.A.W kerana beliau tidak pernah berjumpa dengan Nabi. Nabi bercerita kepada para sahabat mengenai uwais al-qarni di mana beliau ini seorang yang doanya di mustajabkan oleh Allah Taala. Mustajabnya doanya kerana ketaatannya kepada ibunya..

Maka para sahabat tercari-cari dimana uwais al-qarni sehinggakan semua rombongan kabilah yang tiba dari yamen akan di tanya oleh Umar tentang Uwais.
pada zaman saidina umar al-khattab, ada satu rombongan daripada yaman dan di khabarkan kepada saidina umar bahawa saidina uwais turut serta dalam rombongan itu.. maka saidina umar pergi mencari uwais dan rupa-rupanya uwais hanya seorang penjaga kuda.

maka Umar berkata"nabi pernah menyebut nama mu, aku memohon agar engkau mendoakan agar Allah mengampunkan aku"

Subhanallah..lihatlah para sahabat seperti Umar sekalipun sudah di janjikan syurga oleh nabi memohon agar uwais mendoakan beliau diampunkan dosanya oleh Allah..
inikan pula kita yang tidak ada apa-apa pun..

No comments:

Post a Comment

SEPULUH TANDA-TANDA BESAR TIBANYA HARI KIAMAT


Ertinya :

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: "Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?". Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang hari qiamat". Lalu Nabi saw. bersabda: "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya". Kemudian beliau menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka".
(H.R Muslimi)