Wednesday 13 February 2013

hatib bin abi baltaah

inilah kemulian ahli badar:

sesungguhnya para sahabat yang terutama adalah daripada sahabat yang menyertai peperangan badar..
hatib bin abi baltaah merupakan seorang pejuang badar. sebelum pembukaan kota mekah rasulullah s.a.w. telah mengarahkan sahabat agar mengumpulkan bala tentera dan bekalan serta kelengkapan peperangan. kebijaksanaan rasulullah yang juga seorang pakar ketenteraan telah terserlah apabila baginda tidak memberitahu tujuan dan keamana anggota tentera tersebut akan di tempatkan..

hatib dapat mengagak bahawa anggota tentera itu di tujukan ke mekah lalu beliau telah membuat satu kesalahan yang sangat besar dengan mengirim surat ke pemimpin quraisy mekah. walaupun hatib bukannya orang mekah tetapi beliau mempunyi anak dan isteri di sana. dengan kebesaran Allah Taala rasulullah telah mendapat wahyu akan perkara itu lalu baginda mengirimkan dua orang sahabat untuk menjejaki surat itu.

hatib telah menyerahkan surat tersebut kepada seorang wanita dan di arahkannya untuk menghantarnya kepada pemimpin mekah. sahabat nabi berjaya mengesan lokasi wanita tersebut dan memintanya agar menyerahkan surat tersebut tetapi wanita tersebut menafikannya. maka mereka mencari di bungkusan wanita tersebut tetapi tidak jumpa juga. maka berkata saidina ali, salah seorang daripada sahabat yang di utuskan oleh rasulullah kepada wanita tersebut:

demi Allah! aku yakin nabi takkan pernah berbohong. baik kamu serahkan surat tersebut..wanita tersebut takut melihat saidina ali yang menjadi marah lalu menyerahkan surat tersebut yang di simpan di dalam kain di badannya..

maka mereka pun pulang membawa surat itu berjumpa rasulullah. nabi menunjukkan sikap kepimpinannya dengan memanggil hatib dan menanya dengan penuh kelembutan. kemudian berkata hatib bin abi baltaah:
semenjak aku beriman tidak sekali pun aku berniat untuk mengkianti Allah dan rasulnya. aku kirim surat itu kepada pemimpin mekah dengan harapan mereka akan mengasihani aku dan membawa pergi isteri dan anak-anakku sebelum engkau melancarkan serangan kepada mekah maka mereka tidak akan terbunuh..
rasulullah berkata: engkau benar wahai hatib

saidina umar yang berada di samping rasulullah tidak dapat menahan marahnya lalu meminta kepada nabi untuk memancung kepala hatib lalu rasululah berkata: apa yang engkau tahu wahai umar. sesungguhnya hatib ialah ahli badar dan Allah mengangkat ahli badar dan mengampunkan dosa mereka.

No comments:

Post a Comment

SEPULUH TANDA-TANDA BESAR TIBANYA HARI KIAMAT


Ertinya :

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: "Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?". Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang hari qiamat". Lalu Nabi saw. bersabda: "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya". Kemudian beliau menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka".
(H.R Muslimi)