Friday 31 May 2013

cara mengesan hati yang mati


jom check sama ada hati kita sihat ataupun sakit...sakit di sini merujuk kepada spiritual dan kerohanian yang rosak..

Hassan al-basri telah menerangkan cara-cara untuk scan sama ada hati kita sakit ataupun sihat...ia boleh di tentukan dengan mengenalpasti:
1) sewaktu kita solat
2) sewaktu kita membaca al-quran
3) sewaktu kita berzikir

sekiranya kita tidak dapat merasai kemanisan iman dalam beribadah maka hati kita tidak lagi sihat..
oleh itu berusahalah kita utuk memelihara kesihatan hati kerana hati yang sakit dan mati lebih berbahaya daripada jasad yang mati...
hal ini adalah kerana jasad yang mati dapat dikuburkan tetapi hati yang mati tidak dapat dikuburkan malah jasad tersebut akan menjadi tidak berguna dan dipandang hina oleh manusia..

No comments:

Post a Comment

SEPULUH TANDA-TANDA BESAR TIBANYA HARI KIAMAT


Ertinya :

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: "Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?". Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang hari qiamat". Lalu Nabi saw. bersabda: "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya". Kemudian beliau menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka".
(H.R Muslimi)